NPF-podden

Om NPF-podden
För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.
Dela serien
Dela serien på FacebookDela serien på TwitterDela serien på PinterestDela serien via e-post Kopiera länkTangentbordskontroller för spelaren
- ␣Mellanslag,
- ↵Retur:
- Spela / pausa programmet
- M
- Ljud på / av
- ↑Pil upp:
- Höj ljudvolymen
- ↓Pil ned:
- Sänk ljudvolymen
- →Pil höger:
- Hoppa framåt 5 sekunder
- ←Pil vänster:
- Hoppa bakåt 5 sekunder
- 0 - 9
- Hoppa direkt till 0% - 90% av programmets längd
- C
- Välj språk för undertextning
- F
- Visa spelaren i helskärmsläge
- Esc
- Avsluta helskärmsläge

En mamma frågar
hur hon ska hantera sitt barn--som vägrar att gå till förskolan.
Det inte gick längre. Hon fick såna
utbrott när vi skulle lämna hemmet.Vi kom inte hemifrån.
Har det hänt nåt i förskolan? Har den
utvecklats från augusti till oktober?De har gjort en del förändringar,
som inte har varit så lyckade.Till exempel
har de haft en ambition--att hon inte ska sitta så mycket
med sin Ipad.Då har man plockat bort den helt.
Beskriv vad som har funkat för henne
på förskolan. Vad har funkat bra?Hon har haft bra strategier själv.
Hon har hittat ett skåp, där hon har
suttit och stängt om sig med paddan.Leker hon med andra barn, ute
eller inne, eller är det Ipaden...?Hon är inte ett barn som leker
med andra barn, egentligen.De har gjort förändringar,
och vi har haft möten--och vi har försökt att på olika sätt
locka henne till förskolan--men hon går över huvud taget inte
åt det håll som förskolan ligger.Vad gör hon hemma? Gör hon nåt annat
än att vara sysselsatt med Ipaden?I perioder är det ju mycket Ipad-
-och den går ofta samtidigt
som hon gör nånting annat.Hon kan bygga med duplo
eller arrangera dockor--men Ipaden är nästan alltid i gång.
Vi försöker stänga av den eller
flytta på den, men det märker hon ju.Man tar väl bort den av en anledning.
Hon kanske inte kan delta i nåt annat
för att hon är sysselsatt med Ipaden.Man måste försöka leta efter nåt
som skulle kunna vara--åtminstone i närheten av intressant,
men som inte är Ipaden.Om hon har fått en trygghet i Ipaden
tar man inte bara bort en aktivitet.Man tar ifrån henne "nallen" också.
Ja, absolut.
Den är som en snuttefilt, så klart.Till en helt annan fråga: Hur blir
det med skola? För det är väl snart?Ja, det är enligt åldern
förskoleklass till hösten.I en liten grupp skulle hon kunna ha
ett socialt sammanhang--men sätter du henne i en vanlig
klass kommer hon inte att gå in där.Då blir hon sittande utanför.
Då bränner man henne redan
i förskoleklass eller första klass.Lägg mycket krut på-
-att försöka prata med ansvariga
för skolan och förskoleklassen--så att man verkligen kartlägger
pedagogiskt vad hon behöver.Hur skulle en fungerande dag
i en förskoleklass se ut?Det kan ni tillsammans med personal
redan nu ägna er åt.Om vi skulle lägga jättemycket kraft
på att få tillbaka henne i förskolan--är den slut när hon är färdig
med den. Det verkar ju lite korkat.Det är bättre
att lägga krutet på att tänka framåt.Du kan börja fundera på vad du tror
är nödvändigt, och skriva ner det.När ni vet vilken skolform det blir,
har du en lista på viktiga faktorer.Om det skulle vara möjligt för er
att med ljus och lykta leta efter--vad som kan vara intressant att göra
förutom Ipaden--så är det guld värt
för skolan också.Om ni har hittat saker som funkar.
Då tänker jag i fem minuter...Det måste inte vara
längre pass än så.Att man hittar saker som man får upp
nåt intresse och engagemang i--som inte bara är Ipad.
Att beskriva de aktiviteter hon kan
göra när Ipaden spelar bredvid också.Hur är det med utomhus?
Alltså att gunga, eller...?Finns det nåt intresse
för utevistelse?Om det regnar är hon glad i att hoppa
i vattenpölar, använda paraply--gräva, kladda och så där.
Snö funkar alltid också.Min tanke var den-
-att om man bara kan gå utomhus
där förskolan är--så kan du vara tydlig med att visa
henne att ni bara ska plaska i pölar--och inte gå innanför dörren,
och att ni verkligen håller det.Ni ska bara gå till gungan eller
sandlådan, och sen ska ni gå hem.Ännu bättre vore att så fort ni får
reda på vilken skola hon ska gå på--så går ni dit
och gör såna saker på skolan.Och vänjer henne vid den miljön.
Skapa klipp
Klippets starttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Klippets sluttid
Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.Vägrar att gå till förskolan
Avsnitt 9
- Produktionsår:
- Längd:
- Tillgängligt till:
En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Ämnen:
- Pedagogiska frågor > Förskolepedagogik, Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
- Ämnesord:
- Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Barnpsykologi, Förskolan, Förskolebarn, Personer med funktionsnedsättning, Psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning
Alla program i NPF-podden

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Starka känsloutbrott
Avsnitt 1
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Lillasyster härmar storasysterns adhd
Avsnitt 2
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bara sitta och spela dataspel
Avsnitt 3
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Inreda och anpassa klassrummet
Avsnitt 4
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Få slut på syskonbråk
Avsnitt 5
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad göra med en skolarbetsvägrare?
Avsnitt 6
Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hjälp, vi ska flytta!
Avsnitt 7
Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Belöna eller bestraffa?
Avsnitt 8
Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vägrar att gå till förskolan
Avsnitt 9
En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur ska jag orka med tre barn?
Avsnitt 10
Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sommarlovsrutiner
Avsnitt 11
En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tics
Avsnitt 12
En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Utbrott för minsta lilla grej
Avsnitt 13
En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hur blir alla en del av klassen?
Avsnitt 14
Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Sluta med blöja
Avsnitt 15
Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Lärarfortbildning