
- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Identitet som meningsfull myt
Filosofen Kwame Anthony Appiah samtaler med Christer Sturmark. Kwame Anthony Appiah menar att identiteter är myter som ger våra liv mening och skapar tillit i våra samhällen. Det är lögnerna som binder oss samman. Är vi då bundna vid våra identiteter, eller kan vi omvandlas fritt, närhelst vi vill? Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Klassificering och identitet
Åsa Wikforss pratar om klassificeringar. Varför behöver vetenskapen sådana? Och hur riskerar vi att missbruka dem? Inspelat den 24 oktober på Maximteatern, Stockholm. Arrangör: Fri tanke.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Doria Shafik - tystad feminist
Avsnitt 1 av 30
År 1951 stormar 1500 kvinnor det egyptiska parlamentet, de vill ha rösträtt. I centrum för aktionen står filosofen och publicisten Doria Shafik. Hennes metoder för förändring: hungerstrejker, tidningsartiklar och gräsrotsorganisering, gör skillnad i Egypten. Men hon får betala ett högt pris.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Folkhögskola / Studieförbund

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
What makes me me
Avsnitt 1 av 5
Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Who owns the sky?
Avsnitt 2 av 5
Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Why should I be good?
Avsnitt 3 av 5
Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
What's fair?
Avsnitt 4 av 5
Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Am I always responsible for my actions?
Avsnitt 5 av 5
Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Resurser - människovärde
Avsnitt 17 av 22
En av förutsättningarna för den svenska rättsstaten är alla människors lika värde. Men hur ser denna rättighet ut i praktiken? I en värld styrd av pengar blir resursfördelning avgörande för vilka som får leva och vilka som får dö.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Samhälle - Sverige, ett extremland
Avsnitt 12 av 22
Enligt en världsomspännande studie av medborgares värderingar är Sverige extremt, i det avseendet att vi lever i ett sekulariserat samhälle, och att vi tänker mer på vår individuella utveckling än vad man gör i många andra länder. Vi får träffa Stevie som är född i Sverige, men inte kände sig hemma förrän han flyttade till sina föräldrars hemland Ghana. Om hur värderingar får en del att känna sig trygga, och andra utanför.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Gymnasieskola
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upplysningen
Avsnitt 5 av 8
En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upplysningen
Avsnitt 5 av 8
En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upplysningen
Avsnitt 5 av 8
En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Är universum oändligt? Del 1
Avsnitt 6 av 10
Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad händer när vi dör? Del 2.
Avsnitt 9 av 10
Vad händer när vi dör? Och vad skulle hända om vi inte dog? 11-åriga Sun-Sun, 12-åriga Fabian och Farzad filosoferar vidare kring detta stora ämne. Lever ens atomer kvar i någon form även om medvetandet inte gör det? Tror man på sådant som man vill tro på, om det som händer efter att man dött? I många religioner talar man om ett liv efter detta. Blir det lättare att förstå döden då? Vi får även höra elever från Snösätraskolan dela med sig av sina tankar om vad som händer efter döden.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad händer när vi dör? Del 1.
Avsnitt 8 av 10
Vad är döden? Varför dör vi? Och vad händer med oss när vi dör? Tillsammans med 11-åriga Sun-Sun och 12-åriga Fabian funderar Farzad kring de här stora frågorna. Alla dör någon gång och ändå tycker vi ofta att det är jobbigt att tänka på det och prata om det. Varför då? Ser man på döden på olika sätt beroende på hur gammal man är? Och hur kan det vara när någon i ens närhet dör? Vi får också höra några elever på Snösätraskolan dela med sig av sina tankar.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Tänk om allt är en illusion
Avsnitt 10 av 10
Hur vet vi att det vi ser, känner och luktar är på riktigt? Att allting inte bara är en superavancerad och välgjord simulering? Sofia och Nils, båda 11 år, funderar tillsammans med Farzad kring de här komplicerade frågorna. Tänk om vi egentligen befinner oss i ett spel och att någon annan styr oss, vem skulle det vara i så fall? Och spelar det egentligen någon roll om allt är en illusion? Vi får också höra vad elever på Snösätraskolan i Rågsved tänker om samma frågor.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Är universum oändligt? Del 2
Avsnitt 7 av 10
Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Meningen med livet, del 2
Avsnitt 4 av 10
Fabian och Minou fortsätter att fundera tillsammans med Farzad kring meningen med livet. Varför lever vi? Vad kan påverka synen på meningen med livet, och förändras den med tiden? De gör ett tankeexperiment: om man som 90-åring kunde ringa till sig själv idag och tipsa om vad som gör livet meningsfullt. Vad skulle man säga då?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Meningen med livet, del 1
Avsnitt 3 av 10
Vad är egentligen meningen med livet och varför finns vi människor? Tillsammans med 12-åriga Fabian och 10-åriga Minou funderar Farzad kring de här stora och svåra frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. De frågar sig bland annat vad som skulle hända om livet inte fanns. Har människan ett uppdrag? Bestämmer man kanske själv vad som är meningen med livet?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Donationer
Avsnitt 11 av 40
Vill du donera dina organ? Vilka är för- och nackdelarna med organdonation? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.
- Produktionsår:
- 2016
- Utbildningsnivå:
- Allmänbildande

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upplysningen
Avsnitt 5 av 8
En animerad kortfilm ur programserien Fatta historia. Vad var upplysningen, och varför började man tänka på ett nytt sätt just då? Vi möter några av dåtidens filosofer, såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft, och lär oss om förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet. Tankar och idéer som fått stor betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.
- Produktionsår:
- 2019
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ayn Rand - egoismens försvarare
Avsnitt 8
Ayn Rand flyr från ett Sovjet där det varit revolution, till drömlandet det kapitalistiska Amerika. Här utvecklar hon det hon kallar en ny filosofi. I den förespråkar hon en rationell egoism, där individen i första hand bör tänka på sitt eget välbefinnande. Ayn Rand menar att rationell egoism inte hotar andra människor, eftersom vi har ett egenintresse av andra genom exempelvis handel, vänskap och kärlek. Hon föraktar mänsklig svaghet och hyllar de som är starka och vackra. Hennes roman "Och världen skälvde" sågades av kritikerna, men blev en bästsäljare som inspirerat alltifrån politiker till entreprenörer i Silicon Valley.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Folkhögskola / Studieförbund

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
D'Annunzio - poeten bakom fascismen
Avsnitt 1
Genom sitt övertygande sätt och sina glödande tal lyckades Gabriele D'Annunzio förföra den italienska befolkningen att vilja gå med i första världskriget. När kriget tog slut kände han "stanken av fred" och blev besviken. Hans privatliv var spektakulärt, han var en superkändis och en glamourös playboy. Men vem var mannen som banade väg för både Hitler och Mussolini och vad gjorde honom och fascismen så förförisk?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Folkhögskola / Studieförbund

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Upplysningen
Avsnitt 5 av 8
Varför kom tiden på 1700-talet att kallas för upplysningen? Programledaren Arantxa och ungdomarna Farnaz och Majed tar oss med på en historisk resa. Vi möter dåtidens filosofer och tänkare såsom Montesquieu, Rousseau och Mary Wollstonecraft. Och vi lär oss om upplysningsidéerna; förnuft, framtidstro, jämlikhet, åsiktsfrihet och religionsfrihet, och deras betydelse för eftervärlden, till exempel för kvinnors rättigheter.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad blir rättvist?
Avsnitt 4 av 5
Sofie, Ben och Karim ska ut på äventyr. De har en plan: att finna den mystiska gyllene fågeln som bor djupt, djupt inne i skogen. Det kommer att bli både spännande och lite farligt. Men redan innan de gett sig iväg får de problem. Hur ska de dela upp packningen? Ska den som är störst kanske bära mest? Eller den som tog mest med sig?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Varför ska jag vara god?
Avsnitt 3 av 5
Ben har hittat en magisk ring som kan göra honom osynlig. Han börjar fundera på allt han skulle kunna göra med sina nya krafter. Man kan hjälpa andra, kanske stoppa elaka tjuvar som en riktig superhjälte? Men det går ju faktiskt att göra alldeles tvärt om också. Hur vet man vad som är rätt och fel? Av vem har man lärt sig det? Och vilka motiv finns bakom ens handlingar?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vem äger himlen?
Avsnitt 2 av 5
Vid floden ligger två byar, en fattig jordbruksby och en rik fiskeby. När jordbrukarna anlägger en damm går det bra för dem - men fisken försvinner från invånarna i fiskebyn. Vad är rättvisa? Hur delar man med sig? Kan man äga en flod?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Är jag alltid ansvarig för mina handlingar?
Avsnitt 5 av 5
Skorpionen kommer inte över floden - och på andra sidan finns hennes familj. Hon ber grodan om hjälp. Men grodan är misstänksam. Törs han lita på skorpionens löfte att inte sticka honom? Hur mycket rår vi över våra handlingar? Och hur mycket bestäms av vår natur? En berättelse baserad på en gammal fabel.
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ljus
Avsnitt 6 av 6
Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Svarta ögon
Avsnitt 5 av 6
Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bot
Avsnitt 4 av 6
Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Karantän
Avsnitt 3 av 6
Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Patogen
Avsnitt 2 av 6
Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 2 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Döda ålar
Avsnitt 1 av 6
Vad har hänt på ön? Forskare är på väg för att undersöka en eventuell miljökatastrof. Kim och Diana måste följa med sina arbetande föräldrar. Finns det någon hypotes om vad som hänt? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 1 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Ljus
Avsnitt 6 av 6
Kommer någon att hinna få fram ett botemedel mot den mystiska sjukdomen som ger svarta ögon och vampyrbeteende? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 6 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Argumentationsfel
Avsnitt 4 av 4
Vad ska man undvika och se upp för när man argumenterar för sin sak? Genom att hålla ögonen på olika argumentationsfel så kan vi undvika att bli lurade, och därmed tänka klarare.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Svarta ögon
Avsnitt 5 av 6
Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 5 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Att undvika tankefällor
Avsnitt 3 av 4
Hjärnan kan vara ganska lättlurad ibland. Dessutom tänker den gärna fort men fel. Det är lätt hänt att falla i tankefällor och för argumentationsfel, till exempel personangrepp. Men om vi förstår på vilket sätt våra hjärnor fungerar och hur vi tänker kan vi öka vårt kritiska tänkande, och minska risken för dessa fällor och fel.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bot
Avsnitt 4 av 6
Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 4 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vetenskaplig metod och vaccin
Avsnitt 2 av 4
Vi får lära oss olika metoder som används i vetenskaplig forskning. Vad är till exempel dubbelblindstudier och hur de går till? Och så får vi veta vilken viktig roll våra kossor spelade vid upptäckten av vaccinet.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Karantän
Avsnitt 3 av 6
Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 3 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vetenskaplig metod och himlakroppar
Avsnitt 1 av 4
Den vetenskapliga metoden handlar om att se sig omkring, fundera på hur saker fungerar och prova lösningar på olika problem. Här får vi veta hur gravitationen påverkar olika himlakroppar till exempel jordens förhållande till solen. Och vilka var Copernicus och Newton, och på vilket sätt har de med saken att göra?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 7-9
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Patogen
Avsnitt 2 av 6
Döda ålar och döda krabbor. Om det är en sjukdom kanske människor kan bli smittade? Men laboratorietesterna krånglar och ingenting verkar stämma. Vad är det i Milos låda i kyrkan? Och vad har hänt med Nico? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande. Del 2 av 6.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6
- Extramaterial
- Arbetsmaterial finns

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Niccolò Machiavelli - makten framför allt
Avsnitt 18
Hur ska man göra som politisk ledare för att lyckas ta makten? Och hur bör man agera för att behålla den? I sin bok Fursten ger Niccolò Machiavelli handfasta råd - och alla medel är tillåtna. Politiker till både höger och vänster anklagas ofta för att vara machiavelliska, alltså handla politiskt utan att ta moraliska hänsyn. Men hur kommer det sig att hans råd fått sådant genomslag, och fortfarande är aktuella, trots att det gått femhundra år? Och hur machiavellisk var Machiavelli själv egentligen?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Folkhögskola / Studieförbund

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Hildegard - Guds trumpet
Avsnitt 13
När Hildegard av Bingen är tre år möter hon Gud för första gången. Det är medeltid i Tyskland och samhället präglas av den katolska kyrkan. Hildegard växer upp i ett kloster och blir så småningom abbedissa. Hon börjar skriva ner sina gudomliga visioner. Ryktet sprids att hon står i direktkontakt med Gud, och det ger henne en makt som få kvinnor på medeltiden vågar drömma om. Men är det verkligen Gud hon möter, eller är visionerna bara ett knep för att få inflytande?
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Folkhögskola / Studieförbund

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Vad gör mig till mig?
Avsnitt 1 av 5
Vi utforskar begreppen identitet, minne, erfarenhet och själ med hjälp av den brittiske filosofen Thomas Hobbes historia om Theseusskeppet. Ett fartyg ger sig ut på haven men råkar ut för flera olika oväder och skadas. Efter varje oväder måste en del av båten bytas ut; på så vis förändras skeppets utseende med tiden. Är det samma fartyg?
- Produktionsår:
- 2017
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Svarta ögon
Avsnitt 5 av 6
Tiden rinner i väg. Nico mår inte bra, Ylva kan vara nära döden och forskarna hittar ingen lösning. Kim och Diana kämpar på med det de kan hitta på ön, men Milos gör på sitt eget sätt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Bot
Avsnitt 4 av 6
Påle, heligt vatten, vitlök och sol, det låter som magi mot vampyrer. Är det sådana ingredienser som kan hindra smittan? Folktro eller vetenskap, vad ska man tro på? Det är ju inte medeltid nu - och det här är på riktigt, och allvarligt. Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6

- Spelbarhet:
- UR Skola
- Längd:
Karantän
Avsnitt 3 av 6
Katastrof. Smittan från de döda ålarna sprids. Ön är under karantän och nu gäller det att hitta ett botemedel fort. Det är bara Kim, Diana och Nicos kvar på ön. Milos försöker lösa problemet men har han verkligen rätt instruktioner? Avsnittet innehåller scener som kan upplevas som skrämmande.
- Produktionsår:
- 2018
- Utbildningsnivå:
- Grundskola 4-6